چابهار بریم یا قشم؟ مقایسه صفر تا صد سفر به دو شهر جنوبی ایران

سفر به جنوب ایران زمانی که هوا معتدل و مطبوع است یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. در این پست از مجله گردشگری الی گشت قصد داریم به مقایسه قشم و چابهار، دو جواهر جنوب ایران و از مقاصد گردشگری بسیار محبوب بپردازیم.

مقایسه قشم و چابهار

مقایسه قشم و چابهار را با نگاهی به سواحل، امکانات، دسترسی، غذا و اقامت دو شهر بررسی کرده و در ادامه روی جاذبه های این دو مقصد توریستی کم نظیر خواهیم پرداخت.

با رزرو آنلاین بلیط هواپیما قشم الی گشت، با کمترین قیمت و بهترین کیفیت به این شهر زیبا سفر کنید

سواحل

اگر به دنبال سواحل بکر هستید، چابهار مقصد مناسب تری برای شماست، اگرچه سواحل قشم هم بسیار زیبا و در برخی نقاط دست نخورده باقی مانده اند اما به طور کلی، چابهار به دلیل ورود حجم کم تری از گردشگران به منطقه به طور میانگین در مقایسه با قشم، بسیار بکر و بدیع باقی مانده است.

اگر علاقه‌مند به سفر به جزیره زیبای قشم هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” راهنمای سفر به قشم “ را مطالعه کنید. 

امکانات – مقایسه چابهار و قشم

اما اگر هدف شما از سفر به این مناطق جنوبی، خرید کردن است و دسترسی به امکانات برای شما اهمیت بالایی دارد، پیشنهاد می شود قشم را انتخاب کنید. چابهار به طور کلی توجه کمتری دریافت کرده و در برخی نقاط دسترسی به رستوران یا فروشگاه مواد غذایی نخواهید داشت.

دسترسی

برای دسترسی به قشم می توانید از طریق زمینی با هوایی خودتان را به بندرعباس رسانده و باقی مسیر را با لنج یا قایق طی کنید. خود چابهار فرودگاه ندارد و اگر قصد سفر هوایی به چابهار را دارید در فرودگاه کنارک فرود می آیید و می توانید باقی مسیر (۵۰ کیلومتر) را با تاکسی به چابهار طی کنید. اگر عاشق رانندگی هستید، می توانید با خودروی شخصی خودتان هم به چابهار دسترسی پیدا کنید.

اقامتگاه های بوم گردی قشم، تجربه زندگی سنتی

غذا و اقامت

انواع غذاهای دریایی و محلی را می توانید هم در قشم و هم در چابهار پیدا کنید. تفاوت عمده در این است که غذاهای قشم بیشتر تحت تاثیر نوع طبخ غذاهای عربی قرار دارند، در حالیکه تاثیر آشپزی بلوچی در غذاهای چابهار پررنگ تر است. به طور کلی هتل ها و اقامتگاه های چابهار در مقایسه با قشم سطح و تنوع پایین تری دارند.

جاذبه های گردشگری قشم

قشم یکی از بزرگ ترین جزایر باشکوه ایران است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. جزیره قشم دارای آب و هوای گرم با رطوبت زیاد است اما در فصول مختلف دما متفاوت است. این موضوع باعث شده تا این جزیره در زمره خوش آب و هواترین مقاصد زمستانی ایران قرار گیرد. نیازی نیست در زمستان با لباس گرم به این جزیره بروید. همچنین پیشنهاد می کنیم اگر در فصل زمستان از این جزیره دیدن می کنید، از مناطق گردشگری دریایی قشم پرهیز کنید زیرا جزر و مد در زمستان بسیار زیاد است.

یکی از دیدنی های قشم غار نمکدان است که در ۹۰ کیلومتری قشم قرار دارد. نمک های این غار شبیه یخ هستند. ممکن است در برخی از قسمت های این غار نمکی به چراغ قوه نیاز داشته باشید زیرا غار کاملا تاریک است. دره ستاره ها یکی دیگر از شگفت انگیزترین مناطق قشم است. این دره در ۵ کیلومتری جنوب جزیره قرار دارد. مردمانی که در این منطقه زندگی می کردند معتقد بودند روزی ستاره ای از آسمان به جزیره افتاده و این صخره های عجیب را به وجود آورده. برخی از برترین جاذبه های قشم عبارتند از:

غار نمکدان  – مقایسه چابهار و قشم

غار نمکدان طولانی ترین غار نمکی جهان با ۶۴۰۰ متر طول است.  این غار شگفت انگیز یکی از بی نظیرترین جاذبه های قشم است که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند. استالاکتیت های زیبای این غار جذاب در طول ۵۷ میلیون سال شکل گرفته اند. نمک برداشت شده از غار نمکدان علاوه بر زیبایی، کاربردهای پزشکی متعددی نیز دارد.

جنگل دریایی حرا

این جنگل دریایی یک منطقه ممنوعه پوشیده از حراهای خاکستری شگفت انگیز است، جنگلی زیبا که در آب شور رشد می کند. این جنگل باشکوه یکی از معروف ترین جاذبه های قشم است. این مانگروها علاوه بر زیبایی، تصفیه کننده طبیعی آب نیز هستند. جنگل دریایی حرا زیستگاه طبیعی بسیاری از گونه های پرندگان و آبزیان است که سفر شما را جذاب تر می کند. این جنگل خیره کننده قطعا یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های ایران است که با قایق قابل دسترسی است.

دره ستاره ها

دره اسرارآمیز ستاره ها یکی دیگر از جاذبه های خیره کننده جزیره قشم است. نام آن به افسانه محلی اشاره دارد که بر اساس آن این مکان در نتیجه سقوط ستاره ها شکل گرفته است. این جاذبه شگفت انگیز زمین شناسی یکی از محبوب ترین ها در منطقه است. فرسایش ناشی از باران و دیگر عناصر طبیعی، اشکال شگفت انگیزی را در این دره ایجاد کرده است. سن دره ستاره ها ۲ میلیون سال تخمین زده می شود. دره ستاره ها با رمز و راز خود بازدیدکنندگان خود را شگفت زده می کند و در قشم حتما باید از آن دیدن کرد.

جزایر ناز

جزایر ناز که در یک کیلومتری ساحل جزیره قشم قرار دارند به جاذبه های محبوب این منطقه تبدیل شده اند. این جزایر صخره ای از طریق مسیری که در زمان جزر وجود دارد به قشم متصل می شوند. پایین آمدن سطح دریا به مسافران این امکان را می دهد که در آب تا قوزک پا قدم بزنند و به جزایر ناز برسند. علاوه بر تجربه بی نظیر پیاده روی در دریا، فعالیت هایی مانند اسب سواری، شترسواری، عکاسی و ماهیگیری جزیره ناز را به جاذبه ای هیجان انگیز تبدیل کرده است.

تنگه چاهکوه – مقایسه چابهار و قشم

تنگه چاهکوه یکی از جذاب ترین و خاص ترین جاذبه های جزیره قشم است. این دره حیرت ‌انگیز به خاطر اشکال زیبایی که روی دیواره ‌هایش دیده می ‌شود، مشهور است. این دیوارها تقریباً ۱۰۰ متر ارتفاع دارند و هر چه به عمق دره بروید نزدیک تر می شوند. آرامش موجود در تنگه چاهکوه یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن در بین مسافران است. می توانید شب هنگام هم از این جاذبه شگفت انگیز زمین شناسی دیدن کنید و از تماشای ستارگان لذت ببرید.

جزیره هنگام

جزیره هنگام واقع در خلیج فارس یکی از زیباترین جزایر این منطقه است. این جزیره باشکوه یکی از بهترین سواحل ایران را دارد. آب تمیز و گوارای خلیج به بازدیدکنندگان این فرصت را می دهد تا از اینجا از تفریحات آبی متنوع لذت ببرند. جزیره هنگام همچنین یکی از بهترین مکان ها برای آشنایی با فرهنگ مردم جنوب ایران است، زیرا ساکنان آن هنوز به این سنت ها احترام می گذارند. این جزیره زیبا همچنین میزبان بسیاری از حیوانات جالب مانند دلفین ها، خرچنگ ها و گونه های خاص غزال است. جزیره هنگام در سفر به خلیج فارس باید از آن دیدن کنید.

روستای لافت

روستای یا بندر لافت یکی از قدیمی ترین روستاهای واقع در جنوب ایران است. این روستای تاریخی به روستای بادگیرها نیز معروف است. قلعه پرتغالی ها یکی از جاذبه های معروف این روستا است. قدمت این قلعه تاریخی به قرن شانزدهم و زمانی که پرتغالی ها جنوب ایران را تصرف کرده بودند، بازمی گردد. چاه های تل آو یکی دیگر از جاذبه های معروف روستای لافت هستند. این چاه ها با آب باران پر می شوند. روستای لافت علاوه بر جاذبه های تاریخی، به خاطر مناظر خیره کننده غروب خورشید که از ساحل آن قابل مشاهده است، نیز شهرت دارد.

روستای شیب دراز

در جزیره قشم روستاهای زیادی وجود دارد که روستای شیب دراز یکی از مشهورترین و پربازدیدترین آنهاست. دلیل محبوبیت این روستا در بین مردم این است که زیستگاه لاک پشت های پوزه عقابی است. یکی از شگفت انگیزترین تجربه هایی که هر کسی می تواند در این روستا داشته باشد، دیدن لاک پشت هاست. لاک پشت ها فقط در بهار و گاهی کمی زودتر تخم می گذارند. تقریباً پس از ۶۰ روز، لاک پشت های کوچک  سر از تخم ها بیرون می آورند.

جاذبه های گردشگری چابهار – مقایسه چابهار و قشم

چابهار یکی از جاهایی است که بازدید از آن را نباید از دست داد. این شهر که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، تنها بندر اقیانوسی ایران نیز می باشد. اولین جاذبه ای که می توانید از آن دیدن کنید تالاب لیپار است. تالاب واقع در دره لیپار تالاب صورتی نیز نامیده می شود. این تالاب با رنگ صورتی خود منظره ای چشم نواز خلق کرده است. همچنین مکانی عالی برای کسانی است که عاشق پرنده ها هستند. یکی از جاذبه های شگفت انگیز چابهار، کوه های مینیاتوری یا مریخی است. کنار هم قرار گرفتن دریا و کوه این محل آن را شبیه به یک نقاشی می کند. شکل مخروطی و رنگ قرمز آنها باعث شده به کوه های مریخی معروف شوند! جنگل های حرا، قلعه پرتغالی ها و سواحل صخره ای از دیدنی های چابهار هستند که شما را عاشق این بندر خواهند کرد!

ساختمان تلگرافخانه

ساختمان تلگرافخانه از زمان حضور ارتش انگلیس در ایران باقی مانده است. شرکت هند شرقی بریتانیا این بنا را در اوایل دوران قاجار ساخته است. این ساختمان دو طبقه قدیمی ترین ساختمان تلگرافخانه ایران است و در نزدیکی پست فعلی چابهار قرار دارد.

قدمگاه خضر

مسلمانان به حضرت خضر احترام می گذارند و معتقدند که او هنوز زنده است. مردم محلی چابهار نیز معتقدند که خضر پیامبر از کشتی های لنج، قایق ها و دریا مراقبت می کند. بنابراین، مردم محلی به مکانی که گمان می رود رد پای او باشد، رفته و ادای احترام می کنند، نماز می خوانند، نذر می کنند و بین نیازمندان غذای نذری توزیع می کنند.

آرامگاه سید غلام رسول

این آرامگاه در ۵ کیلومتری شمال غربی چابهار قرار دارد و قدمت آن به سال ۱۰۶۴ میلادی باز می گردد. ویژگی اصلی این آرامگاه دیوارهای سفید با سبک معماری هندی است.

محوطه باستانی دمب کوه – مقایسه چابهار و قشم

این محوطه باستانی در ۹۰ کیلومتری شمال شرق چابهار در منطقه باهوکلات قرار دارد و قدمت آن به ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش باز می گردد. در این محوطه باستان شناسان گورهایی به شکل اتاقک هایی به ابعاد ۱×۱، ۲×۱.۵ و ۲×۲ متر پیدا کرده اند.

موزه چابهار

این موزه در انتهای بلوار امام خمینی (ره) واقع شده است. آثاری از شهرستان چابهار و استان سیستان و بلوچستان در سه بخش ماقبل تاریخ، تاریخی و معاصر به نمایش گذاشته شده است. طبقه دوم موزه به آثار مردم شناسی چابهار اختصاص دارد.

باغ گیاه شناسی چابهار

این باغ که در نزدیکی روستای تیس قرار دارد، حدود ۶ هکتار وسعت دارد. این مکان زیستگاه گونه های مختلف گیاهی بومی، غیربومی و در حال انقراض است.

گورستان باستانی دشتیاری

قدمت این گورستان به دوران پیش از تاریخ و عصر آهن بر می گردد و باستان شناسان اشیای قابل توجهی از این گورستان کشف کرده اند.

دهکده تیس

این روستای تاریخی در جنوب ایران و در ۱۱ کیلومتری چابهار قرار دارد. قدمت این روستا به ۲۵۰۰ سال پیش برمی گردد.

از آثار مهم میراث تاریخی روستای تیس می توان به خرابه های تیس، شیرک سنت، قلعه تیس یا قلعه پرتغالی ها، قلعه پیروزگت، قلعه بلوچ گت، قبرستان جنانی گچ (قبرستان جن ها)، چاه باستانی تیس کوپان، سدهای تیس، کوه های تاریخی شهبازبند و مسجد جمعه تیس.

خلیج چابهار

این خلیج یکی از زیباترین خلیج های طبیعی ایران است. در سرتاسر خلیج، لنج ها و قایق های ماهیگیری فراوانی وجود دارد. ساحل آن برای گشت و گذار بسیار مناسب است. منطقه آزاد چابهار در شرق این خلیج قرار دارد.

سواحل شنی خلیج عمان

سواحل شنی و صخره ای خلیج عمان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی چابهار است. سواحل این شهر در سواحل جنوبی شهر امتداد یافته و مکان مناسبی برای تفریح و گشت و گذار است.

خلیج گواتر – مقایسه چابهار و قشم

خلیج گواتر در جنوب شرقی ایران واقع شده و دارای طبیعت و مناظر بی نظیری است که جو و مناظر مریخ را القا می کند. این خلیج همچنین یکی از مراکز عمده صید میگو در چابهار است.

اسکله های ماهیگیری بریس، تیس و رامین

در چابهار اسکله های ماهیگیری متعددی وجود دارد. اما اسکله های ماهیگیری بریس، تیس و رامین زیباتر و دیدنی تر از سایرین هستند و گردشگران زیادی برای عکاسی و تماشای ماهیگیران و قایق های رنگارنگ روی آب اینجا می روند.

پدیده غوطه ور شدن موج

در بخش‌ هایی از سواحل چابهار پدیده ‌ای طبیعی به نام موج فشان وجود دارد. طی این پدیده امواج دریا که گاهی بیش از ۲۰ متر ارتفاع دارند به ساحل برخورد می کنند و با شدت از چاله ها به بیرون پرتاب می شوند. این پدیده هنگام بارندگی های موسمی در چابهار (اغلب در تابستان) و بیشتر در ساحل دریابزرگ و جاده ساحلی چابهار به بریس رخ می دهد.

کلام آخر درباره مقایسه چابهار و قشم

در نهایت نتیجه کلی مقایسه قشم و چابهار این است که اگر امکانات و خرید برای شما در سفرتان به این دو نگین جنوب ایران اهمیت دارد، بهتر است قشم را انتخاب کنید. اما اگر به دنبال مناظر بدیع و در عین حال بکرتر هستید، چابهار ایران یک مقصد گردشگری بی نظیر است.

مطالب مرتبط

گشتی در بازارهای گل تهران + آدرس دقیق

معرفی موزه های معروف شهر شانگهای

دریاچه نمک حوض سلطان، بزرگ ترین آینه طبیعی ایران

۳ نظرات

علی دوست 1401-12-19 - 10:27 ب.ظ
به نظرم قشم بریم بهتره چابهار هیچ زیرساختی برای مسافران نوروزی ندارد سرویس بهداشتی پیدا نمیشه پارکینگ ندارد خونه هتل اجاره ش سر به فلک میکشه
علی 1401-12-21 - 1:59 ب.ظ
چابهار نرین چون ب مشکل بنزین میخورین و اینکه غذاشون اصلا خوب نیست امنیتش نسبت ب قشم کمتره خرید از چابهار گرونه قشم رفتین دره ستاره‌ها رو کامل فراموش کنی چون چیز بدرد بخوری نیس
ناصر 1402-01-09 - 9:33 ب.ظ
واقعا بهتان توصیه می کنم تو بهتر ین هتل بودم و دو روز رفتم بیرون اشغال خانه کلا شهر کثافت اصلا به قشم نرین واقعا شهر زشت گران قیمت کثافت وضعیت بهداشت صفر شهر اصلا جای خوبی برای مسافرت نیست ولی چابهار
افزودن نظر